Klasszikus szövegtudomány
A program oktatási koncepciója a magyarországi írásbeliség különböző szövegtípusainak megismerésére és kezelésére irányul, az elméleti képzés és a gyakorlati alkotómunka szoros egységére és egyidejűségére épül. A történeti, teoretikus és módszertani ismereteket eredetükben és alkalmazásukban mutatja és gyakoroltatja be, a hagyományos és modern technika használatával együtt. Tudományos célja magyar, latin, német, illetve a magyarországi művelődés történetében szerepet játszó nyelven keletkezett irodalomtudományi, művelődéstörténeti, tudománytörténeti és rokon területekhez tartozó közép- vagy újkori kéziratos vagy nyomtatott forrásszövegek kritikai kiadásának sajtó alá rendezése a szöveg elolvasásától a nyomdakész kézirat elkészítéséig, a kiadás szövegtudományi tanulságainak tanulmányszintű és az értekezés műfajának formailag is megfelelő feldolgozásával. A konkrét szövegek a hallgató felkészültségétől, nyelvtudásától, érdeklődési körétől és távlati terveitől függően kerülnek kiválasztásra, figyelemmel a szaktudományosság szükségleteire is.
A program keretében elsajátítandó fontosabb ismeretkörök:
Szövegismeret. A jel, az üzenet, az írás, a szöveg, a szövegmű. Az irodalmi forma. Szövegelméletek. Irodalomszociológia. A forrásszöveg tipológiája és formái. Fennmaradásának módjai és eszközei. Az írásjel. Könyv- és írástörténet. A helyesírás. A nyelvjárás. A kézírás (paleográfia, történeti grafológia), a kézirat (kodikológia, diplomatika). A nyomtatás és a nyomtatvány; nyomtatvány-meghatározás. Egyéb információhordozók és médiumok. A szöveg tárolása és lelőhelye (könyvtár, levéltár). A felkutatás módszerei és eszközei. A szövegismeret segédletei.
Textológia. A filológia és története. A szöveg olvasása, megértése, értelmezése, minősítése (a forráskritika), magyarázata, javítása; a segédletek kezelése. A textológia története és iskolái. Intézmények és orgánumok. A szöveg reprodukálásának lehetőségei, formai megoldásai és tartalmi követelményei.
Textográfia. Az írásmű nem szöveges jelentéshordozói; művészi (iniciálé, miniatúra stb.), technikai (ábra, térkép stb.) és tartalmi komplementumok (kalligramm, kronosztichon, embléma, menzurális notáció, hangjegy stb.).
Szövegkiadás. A publikálás története, elvei, formái, intézményei, szervezése. A reprodukálás technikai eljárásai és eszközei. A szöveg számítógépes feldolgozása, tárolása, publikálása. Indexelés. Szerkesztés. Nyomdai ismeretek. A papír. Könyvkötés. A kiadói tevékenység. A szövegtudomány etikai és jogi vonatkozásai.
Mintatanterv
Klasszikus szövegtudomány program (programvezető: Prof. Dr. Kecskeméti Gábor)
| Kód | Tantárgy | Heti óraszám | Féléves óraszám | Beszámolás | Kredit | Tárgyjegyző | Megjegyzés | 
| I. év I. félév | |||||||
| A | A tudományos írás módszertana I. | 2-0 | 30 | Koll. | 6 | Dr. Gyapay László | 
 | 
| B | Digitális szövegfeldolgozás | 2-0 | 30 | Koll. | 6 | Prof. Dr. Kecskeméti Gábor | 
 | 
| C | Latin nyelv I. | 0-2 | 30 | Gyak. | 3 | Prof. Dr. Darab Ágnes | A Latin nyelv I. vagy az Angol szakszövegolvasás I. kötelező, a témavezető döntésétől függően | 
| C | Angol szakszövegolvasás I. | 0-2 | 30 | Gyak. | 3 | Prof. Dr. Kecskeméti Gábor | |
| 
 | Kutatószeminárium I. | 0-2 | 30 | Gyak. | 0-10 | témavezető | 
 | 
| 
 | Kutatási beszámoló I. | 
 | 
 | Gyak. | 5 | iskolavezető | 
 | 
| 
 | Egyéni kutatómunka | ||||||
| I. év II. félév | |||||||
| A | A tudományos írás módszertana II. | 2-0 | 30 | Koll. | 6 | Dr. Porkoláb Tibor | 
 | 
| B | Nyomtatványismeret, nyomda-, könyvkiadás- és könyvkereskedelem-történet | 2-0 | 30 | Koll. | 6 | Prof. Dr. Heltai János | 
 | 
| C | Latin nyelv II. | 0-2 | 30 | Gyak. | 3 | Prof. Dr. Darab Ágnes | A Latin nyelv II. vagy az Angol szakszövegolvasás II. kötelező, a témavezető döntésétől függően | 
| C | Angol szakszövegolvasás II. | 0-2 | 30 | Gyak. | 3 | Prof. Dr. Kecskeméti Gábor | |
| 
 | Kutatószeminárium II. | 0-2 | 30 | Gyak. | 0-10 | témavezető | 
 | 
| 
 | Kutatási beszámoló II. | 
 | 
 | Gyak. | 5 | iskolavezető | 
 | 
| 
 | Egyéni kutatómunka | ||||||
| II. év I. félév | |||||||
| A | Szövegtudomány I. | 2-0 | 30 | Koll. | 6 | Prof. Dr. Kecskeméti Gábor | 
 | 
| B | Kéziratismeret, kéziratolvasás, paleográfia | 2-0 | 30 | Koll. | 6 | Prof. Dr. Horváth Zita | 
 | 
| C | Angol írás- és előadói gyakorlat | 0-2 | 30 | Gyak. | 3 | Dr. Gyapay László | 
 | 
| 
 | Kutatószeminárium III. | 0-2 | 30 | Gyak. | 0-10 | témavezető | 
 | 
| 
 | Kutatási beszámoló III. | 
 | 
 | Gyak. | 5 | iskolavezető | 
 | 
| 
 | Egyéni kutatómunka | ||||||
| II. év II. félév | |||||||
| A | Szövegtudomány II. | 2-0 | 30 | Koll. | 6 | Prof. Dr. Kecskeméti Gábor | 
 | 
| B | Elektronikus textológia | 2-0 | 30 | Koll. | 6 | Prof. Dr. Kecskeméti Gábor | 
 | 
| C | Irodalmi hermeneutika és irodalomelmélet | 0-2 | 30 | Gyak. | 3 | Prof. Dr. Kappanyos András | 
 | 
| 
 | Kutatószeminárium IV. | 0-2 | 30 | Gyak. | 0-10 | témavezető | 
 | 
| 
 | Komplex vizsga | 
 | 
 | Gyak. | 20 | iskolavezető | 
 | 
| 
 | Egyéni kutatómunka | ||||||
| III. év I. félév | |||||||
| 
 | Disszertációkészítő szeminárium I. | 0-2 | 30 | Gyak. | 0-10 | témavezető | 
 | 
| 
 | Kutatási beszámoló IV. | 
 | 
 | Gyak. | 5 | iskolavezető | 
 | 
| 
 | Egyéni kutatómunka | ||||||
| III. év II. félév | |||||||
| 
 | Disszertációkészítő szeminárium II. | 0-2 | 30 | Gyak. | 0-10 | témavezető | 
 | 
| 
 | Kutatási beszámoló V. | 
 | 
 | Gyak. | 5 | iskolavezető | 
 | 
| 
 | Egyéni kutatómunka | ||||||
| IV. év I. félév | |||||||
| 
 | Disszertációkészítő szeminárium III. | 0-2 | 30 | Gyak. | 0-10 | témavezető | 
 | 
| 
 | Kutatási beszámoló VI. | 
 | 
 | Gyak. | 5 | iskolavezető | 
 | 
| 
 | Egyéni kutatómunka | ||||||
| IV. év II. félév | |||||||
| 
 | Disszertációkészítő szeminárium IV. | 0-2 | 30 | Gyak. | 0-10 | témavezető | 
 | 
| 
 | Kutatási beszámoló VII. | 
 | 
 | Gyak. | 5 | iskolavezető | 
 | 
| 
 | Egyéni kutatómunka | ||||||
Az egyes tantárgyi egységek magyarázata a kreditrendszer ismertetésében található.
A képzés során félévenként min. 30 kreditpont megszerzése kötelező. Ebből min. 15 kreditpontot a mintatantervben feltüntetett tanórák teljesítésével kell megszerezni (1–1 A, B, C tárgy felvétele minden félévben kötelező), a többi kreditpontot pedig az egyéni kutatómunka teljesítésével.
A kurzusok meghirdetéséért a programvezetőkkel egyeztetve a DI vezetője a felelős. A leckekönyvi bejegyzésért a tárgyjegyzők felelősek.
A megnevezett tárgyjegyzők az adott tantárgy felelősei. A kurzusokat a tárgyjegyzővel egyeztetve, a DI vezetőjének felkérése alapján más oktatók is oktathatják.
