Szakdolgozati témák
1. Lineáris algebrai vizsgafeladatok számítógépes generálása, oktatást segítő program készítése
Tárgykör: Alkalmazásfejlesztés
Témavezető: Dr. Rakaczki Csaba
Leírás: Számos lineáris algebrai feladat (mátrix inverzének, determinánsának, sajátértékeinek kiszámítása, lineáris egyenletrendszerek megoldása stb.) jelenti a kiindulási alapját különböző gazdasági és matematikai (pl szállítási, optimalizálási) problémák megoldásának. Ennek következtében, szinte minden valamilyen természettudománnyal kapcsolatos szakot választó hallgató órái között megtalálható a Lineáris Algebra tárgy. A szakdolgozat célja, hogy a pivotálási technika felhasználásával és leprogramozásával olyan alkalmazást készítsünk, ami alkalmas arra, hogy a Lineáris Algebra tárgyhoz vizsgafeladatokat generáljon a megoldásokkal együtt.
2. BCH-kódok számítógépes prezentálása, oktatást segítő program készítése
Tárgykör: Alkalmazásfejlesztés
Témavezető: Dr. Rakaczki Csaba
Leírás: Napjainkban, amikor hihetetlen mennyiségű információs adatot küldünk különböző csatornákon szinte minden másodpercben, különösen fontossá váltak az úgynevezett hibajavító kódolási algoritmusok. Ezen algoritmusok segítenek nekünk abban, hogy az informáci\-ónak a csatornán való átküldése esetén bekövetkező hibákat észlelni tudjuk, illetve a hibákat ki is tudjuk javítani. A szakdolgozat célja az úgynevezett BCH hibajavító kódok elméletének ismertetése, számítógépes prezentálása.
3. Mobiltelefonon megjeleníthető Virtual Reality (VR) képgaléria létrehozása sztereoszkopikus (3D-s) képek megjelenítéséhez
Tárgykör: Számítógépi grafika, virtuális valóság
Témavezető: Lajos Sándor
Leírás: Felhasználói felület létrehozása a sztereoszkopikus képek mobiltelefonon történő megjelenítéséhez. A programnak lehetővé kell tennie egy galéria létrehozását, különféle szabványos képformátumú sztereoszkopikus képek betöltéséve. Biztosítania kell a galériában történő navigációt VR eszközök használatával.
4. Bankkártyás fizetés megvalósítási lehetőségei online felületeken
Tárgykör: Szoftverfejlesztés
Témavezető: Piller Imre
Leírás: A szakdolgozat célja annak a vizsgálata, hogy egy alkalmazás elkészítése során milyen lehetőségek vannak a bankkártyás fizetés megvalósítására. A dolgozatnak meg kell vizsgálnia az aktuálisan elérhető szoftveres megoldásokat (függvénykönyvtárakat, API-kat és hozzájuk kapcsolódó szoftveres eszközöket). Ezeket össze kell hasonlítania, kiemelve azok előnyeit és hátrányait. Készíteni kell olyan szerver oldali alkalmazásokat, amelyek segítségével ezek szemléltethetõk, ellenőrízhetők.
5. Kérdőív alapú adaptív ajánlórendszer fejlesztése
Tárgykör: Szoftverfejlesztés
Témavezető: Piller Imre
Leírás: A dolgozat célja egy olyan ajánlórendszer elkészítése, amely dinamikusan létrehozott kérdőívek segítségével igyekszik segíteni a felhasználót egy nagy elemszámú adathalmazból a megfelelő elem kiválasztásában. (Ilyen lehet például, hogy ha egy megfelelő terméket keres egy katalógusban.) A dolgozatban röviden át kell tekinteni a probléma hagyományos megoldási módjait (például kulcsszó alapú keresők és szűrők alkalmazását), majd részletesen be kell mutatni, hogy hogyan lehet a felhasználói visszajelzésekre alapozva, automatikusan generálni olyan kérdőívet, amely segítségével a lehetõ legkevesebb lépésben, a lehető legnagyobb megbízhatósággal megtalálható a keresett elem (a korábban felvitt visszajelzések alapján).
6. Sávkövetési feladatok megoldása LEGO Spike Prime robottal
Tárgykör: Robotprogramozás
Témavezető: Lengyelné Dr. Szilágyi Szilvia
Leírás: A szakdolgozati munka célja optimális sávkövető programok készítése a LEGO Spike Prime robothoz egy, illetve több színszenzor beépítése mellett. A sávkövetési megoldások matematikai hátterének bemutatása. A szakdolgozati feladat része a világhálón fellelhető különböző sávkövetési programok összegyűjtése, ismertetése, elemzése és - ahol lehet - optimalizálása, az előnyők és a hátrányok feltárása. A kódok egy részét Python programozási nyelven célszerű készíteni.
7. Game-based learning megvalósítása online felületen
Tárgykör: Webes alkalmazásfejlesztés
Témavezető: Lengyelné Dr. Szilágyi Szilvia
Leírás: A játék alapú tanulás (GBL) napjainkra a felsőoktatásban is egyre több helyen megjelenik. A szakdolgozati munka célja olyan webes alkalmazás készítése, amely a Matematikai analízis I. vagy II. tárgy valamely válaszott fejezetéhez kapcsolódóan valósít meg játékos tanulást. A feladat része a hasonló céllal készült alkalmazások felkutatása, összehasonlítása.
8. A PSPP és az SPSS rendszerek összehasonlítása
Tárgykör: Szoftverfejlesztés
Témavezető: Piller Imre
Leírás: Az SPSS egy igen elterjedt szoftveres eszköz különféle statisztikai és gazdasági jellegű problémák megoldásához. Ennek egy nyílt forráskódú alternatíváját adja a PSPP nevű szoftver. A dolgozat célja a két program funkcionalitásának, és annak megvalósításának az összehasonlítása, különös tekintettel a PSPP hiányosságaira. Szoftverfejlesztési feladatként ki kell választani a hiányzó funkciók egy részét, majd megtervezni, elkészíteni és tesztelni azokat.
9. Az UML nyelv alkalmazásának lehetőségei szabályzatok esetében
Tárgykör: Szoftverfejlesztés
Témavezető: Piller Imre
Leírás: Szabályzatokkal az élet számos területén lehet találkozni. Ezek alapvetően szöveges leírások, amelyek igyekeznek minél pontosabban leírni egy-egy (például jogi vagy gazdasági) rendszer működését. A dolgozatban be kell mutatni példákon keresztül az UML nyelv alkalmazását, mint alternatívát ezen szabályok leírására. Készíteni kell egy egyszerű szerkesztő eszközt, melynek segítségével a nem technikai felhasználók képesek a szabályrendszerek elkészítésére grafikus formában.
10. A sakktáblán található matematikai probélmák számítógépes megoldása, szemléltetése
Tárgykör: Számítógépes modellezés
Témavezető: Dr. Rakaczki Csaba
Leírás: A sakktáblán számos matematikai problémát lehet vizsgálni. Ezek közé tartozik például a sakktáblának huszárral való bejárásának kérdése, a sakktáblára elhelyezhető maximális számú egymást nem támadó vezérek problémája, vagy például a sakktábla összes mezőjét támadó minimális számú sakkfigura elhelyezésének problámája. A szakdolgozat célja a fentiekhez hasonló problémák matematikai és számítógépes vizsgálata, megoldásának számítógépes szemléltetése.
11. Reed-Solomon kódok számítógépes prezentálása, oktatást segítő program készítése
Tárgykör: Kódelmélet
Témavezető: Dr. Rakaczki Csaba
Leírás: Napjainkban, amikor hihetetlen mennyiségű információs adatot küldünk különböző csatornákon szinte minden másodpercben, különösen fontossá váltak az úgynevezett hibajavító kódolási algoritmusok. Ezen algoritmusok segítenek nekünk abban, hogy az információnak a csatornán való átküldése esetén bekövetkező hibákat észlelni tudjuk, illetve a hibákat ki is tudjuk javítani. A szakdolgozat célja a ciklikus Reed-Solomon hibajavító kódok elméletének ismertetése, számítógépes prezentálása.
12. Szakdolgozatokat nyilvántartó rendszer készítése a Matematikai Intézet részére
Tárgykör: Webes alkalmazásfejlesztés
Témavezető: Lengyelné Dr. Szilágyi Szilvia
Leírás: A szakdolgozatok elektronikus tárolására és nyilvántartására alkalmas rendszer készítése a megadott szempontok alapján. Az alkalmazás képes legyen a meghirdetett szakdolgozati feladatokra jelentkezőket fogadni, a kétirányú kommunikációt biztosítani. Lehetőség legyen a kész szakdolgozat elektronikus feltöltésére, a bírálatok elkészítésére.
13. Feleletválasztós tesztek generálására alkalmas program készítése
Tárgykör: Szoftverfejlesztés
Témavezető: Lengyelné Dr. Szilágyi Szilvia
Leírás: A szakdolgozati munka célja matematikai formulákat is tartalmazó feleletválasztós teszt típusú feladatsorok elektronikus generálásához alkalmas program készítése a megoldókulcs létrehozásával együtt. A fejlesztési feladat része a program adatbázisának kialakítása és részleges feltöltése, valamint az elkészített program tesztelése. A dolgozatban át kell tekinteni a jelenleg rendelkezésre álló elektronikus tesztek előállítására kínált lehetőségeket, ezek hátrányait és előnyeit.
14. Digitális játékok alkalmazása az oktatásban
Tárgykör: Szoftverfejlesztés
Témavezető: Dr. Árvai-Homolya Szilvia
Leírás: A digitális játékoknak több olyan tulajdonsága is van, amelyek révén hatékony oktatási eszközzé válhatnak. A szakdolgozati munka célja digitális játék fejlesztése oktatási vagy ellenőrzési céllal. A feladat során a jelölt áttekinti a felhasználható technológiákat, a hasonló céllal készült játékokat.
15. Online feladatbank létrehozása Gazdasági matematika tárgyhoz
Tárgykör: Szoftverfejlesztés
Témavezető: Dr. Árvai-Homolya Szilvia
Leírás: A szakdolgozati munka célja olyan oktatási keretrendszer készítése és adatokkal való feltöltése, amely a Gazdasági matematika 1. tárgy oktatásában felhasználható, hatékonyan támogatja a hallgató önálló gyakorlását, tudásának ellenőrzését. A szakdolgozat készítése során a jelölt áttekinti a feladat megoldásához felhasználható technológiákat, kiválasztja a feladat megoldását legjobban támogató eszközöket, majd ezek segítségével megtervezi és létrehozza az alkalmazást. A rendelkezésre álló Gazdasági matematika feladatgyűjtemény alapján példákkal tölti fel a rendszert és értékeli annak működését.
16. Sztereoszkopikus (3D-s) képek készítése CAD modellekről
Tárgykör: Számítógépi grafika
Témavezető: Lajos Sándor
Leírás: Felhasználói felület létrehozása sztereoszkopikus képek készítéséhez. A sztereoszkopikus kép valamilyen szabványos fájlformátumból importált CAD modellről készüljön, és különféle szabványos képformátumokban lehessen elmenteni. A programnak biztosítania kell a kamera és a fényforrások elhelyezését és tulajdonságainak beállítását, valamint a modell anyagtulajdonságainak megadását.
17. Virtuális modelltár létrehozása a Unity rendszerben
Tárgykör: Számítógépi grafika, virtuális valóság
Témavezető: Lajos Sándor
Leírás: Az Ábrázoló Geometriai Tanszék VRML formátumú virtuális modelltárának konvertálása a Unity rendszerbe. Ez magában foglalja a már meglévő testmodellek konvertálását, majd egy Unity alkalmazás fejlesztését, mely biztosítja a navigációt a modelltárban (gyaloglás a modellek között, a kiválasztott modell bármilyen irányból történő megtekintése).
18. Interaktív információs terminál alkalmazás létrehozása
Tárgykör: Alkalmazásfejlesztés
Témavezető: Piller Imre
Leírás: Különbözõ intézményeknél (például kórházakban, múzeumokban, közlekedési csomópontokban, plázákban) gyakran használnak információs terminálokat. Ezek célja, hogy a látogatók minél gyorsabban és minél egyszerûbben a szükséges információ birtokába tudjanak jutni, illetve hogy kapjanak egy gyors átteknitést az adott intézményről. A dolgozat célja egy olyan grafikus megjelenítőrendszer és hozzá tartozó szerkesztő felület elkészítése, amellyel egy-egy intézmény számára készíthető ilyen információs rendszer. A dolgozatban be kell mutatni a rendszer tervezését, elkészítését és tesztelését.
19. Adatelemző alkalmazás készítése Django keretrendszerben
Tárgykör: Szoftverfejlesztés
Témavezető: Piller Imre
Leírás: A szakdolgozat célja egy olyan webalkalmazás elkészítése, amely Formula-1 versenyekhez köthető adatok elemzését végzi el. Az alkalmazás a számításokat Python programozási nyelv, és az ahhoz elérhető adatelemző eszközök (például NumPy, Pandas és Matplotlib függvénykönyvtárak) segítségével oldja meg! A webes felület megvalósítása Django keretrendszer segítségével történjen! Az alkalmazás adjon lehetőséget az elemzett adathalmaz szerkesztésére, bővítésére!
20. Differenciálegyenletek alkalmazása gazdasági problémák vizsgálatában
Tárgykör: Számítógépes modellezés
Témavezető: Dr. Varga Péter
Leírás: A probléma általános vizsgálata mellett egy konkrét modellezési feladat kivitelezése. A megoldandő feladatot a jelentkezővel közösen választjuk ki.
21. Életbiztosítási alapmodellek
Tárgykör: Matematikai statisztika
Témavezető: Dr. Fegyverneki Sándor
Leírás: Az életbiztosítási modellek elméletének rövid leírása. Néhány kiválasztott modell összehasonlítása valós adatok alapján. A modellek szemléletes bemutatása.
22. Neméletbiztosítási díjszámítások alapelveinek vizsgálata
Tárgykör: Matematikai statisztika
Témavezető: Dr. Fegyverneki Sándor
Leírás: A neméletbiztosítási modellek elméletének rövid leírása. A díjszámítási alapmodellek bemutatása a szokásos tulajdonságok szerint. A tulajdonságok szerinti karakterizációk. Néhány kiválasztott díjszámítás összehasonlítása valós adatok alapján. A díjszámítási elvek szemléletes bemutatása. Konkrét számítások elvégzése.
23. A Black-Scholes formula származtatása és vizsgálata
Tárgykör: Matematikai statisztika
Témavezető: Dr. Fegyverneki Sándor
Leírás: A Black-Scholes formula elméletének rövid leírása. Az opcióárazás végrehajtása legalább háromféle típus esetén. A formula működésének bemutatása valós adatok alapján. A formula szemléletes bemutatása. Konkrét számítások elvégzése.
24. A Cox-regresszió bemutatása és közgazdasági alkalmazása
Tárgykör: Matematikai statisztika
Témavezető: Dr. Fegyverneki Sándor
Leírás: A Cox-regresszió elméletének rövid leírása. Kaplan-Meier becslés. A becslések működésének bemutatása valós adatok alapján. Összehasonlítás a logisztikus regresszióval. A regregresszió programozása és az eredmények szemléletes bemutatása. Konkrét számítások elvégzése.
25. Szélsőérték-feladatok egyenlőségi feltételekkel
Tárgykör: Optimalizálás
Témavezető: Dr. Körei Attila
Leírás: Számos gyakorlati feladatban keressük a célfüggvény szélsőértékhelyeit egy olyan halmazon, melyet egyenlőségek formájában megadott korlátozó feltételek határoznak meg. A változók számának csökkentése mellett a feladattípus általános megoldási módszere a Lagrange-féle multiplikátorok alkalmazása. A szakdolgozat mutassa be a módszer lényegét és térjen ki az optimalitás elégséges feltételeinek vizsgálatára is. Készítsen egy alkalmazást, mellyel egyszerű, geometriai jellegű szélsőértékfeladatok generálhatóak és a megoldásuk is előállítható a programmal.
26. Nemlineáris optimalizálási feladatok megoldása
Tárgykör: Optimalizálás
Témavezető: Dr. Körei Attila
Leírás: Az általános nemlineáris optimalizálási (NLO) feladatban a célfüggvény szélsőértékhelyeit egy olyan halmazon keressük, melyet különböző egyenlőségi és egyenlőtlenségi feltételekkel adtunk meg. A Karush-Kuhn-Tucker feltételek teljesülése szükséges, de nem elégséges feltétele az optimalitásnak. Végezzen kutatómunkát azzal kapcsolatban, hogy milyen feladatosztályokban és milyen módon adható meg elégséges feltétel a KKT-pontok optimalitására. Készítsen egy alkalmazást, mellyel egyszerű NLO feladatok generálhatóak és a megoldásuk is előállítható a programmal.