Tsz. ssz.:

6.

II. félév

 

 

A "Készségfejlesztő technikák" c. tantárgy ütemterve

IV. é. termékmérnöki szakismeretek (GCG)

 

Tanulmányi hét

Előadás

 

Gyakorlat

1.

 

Szabadkézi rajzolás. Vonalas rajzok és vázlatok készítése. Vetületek készítése modell alapján

 

Terméktervező labor bemutatása, Munkavédelmi oktatás, Modellkészítés elmélete
I
/1. modellezési feladat:
Modell kiválasztása Formatan tantárgy első négy egyéni órai rajzfeladatából, Szabásminta tervezése a papír héjmodellhez

2.

 

Ábrázolás merőleges axonometriában. Egyszerű geometriai felületekkel határolt tömör testek ábrázolása

 

I/2. modellezési feladat:

Szabásminta készítése A4 vagy A3 méretű rajzlap optimális kitöltésével, Szabásminta kivágása és ragasztása

3.

 

Ábrázolás ferde axonometriában. Üreges testek ábrázolása. A tárgy belső részeinek bemutatása

 

A Solid Edge lemezalkatrész készítő felületének bemutatása, egyszerű modellek készítése, ismerkedés a program új részeivel, gyakorlás

4.

 

A perspektivikus ábrázolás. Nézetek szín és árnyék hozzáadásával. A termék anyagának érzékeltetése

 

I/3. CAD modellezési feladat:

A papírból elkészült testek CAD modelljének megrajzolása Solid Edge lemezalkatrészként

5.

 

Természeti formák alkalmazása a terméktervezésben. Az ásványok világa, a növény- és állatvilág különlegességei

 

I/4. CAD modellezési feladat:

Lemezalkatrész terítékének készítése, javítása

6.

 

Fa modell készítése. A szerszámok és az anyagok bemutatása

 

II/1. modellezési feladat:

Egyéni feladatok kijelölése kézi eszközök témaköréből testmodell készítéséhez. (agyag, fa, gipsz)
Munka
előkészítése, modellezés, műhely és szerszámok takarítása

7.

 

A nem fémes anyagok használata. Agyagmodell készítése A felhasználható anyagok előkészítése és a szerszámok bemutatása.

 

II/2. modellezési feladat:

Modellezés, részletek kidolgozása, felületek csiszolása, élek kialakítása

8.

 

A modell felületének kikészítése és festése

 

II/3. modellezési feladat:

Színtervek készítése szabadkézi rajzzal. Modell festése.

9.

 

Feliratok készítése

 

Előadás és bemutató a tárgyfotózás és digitális képszerkesztés alapjairól.
II/4. MULTIMÉDIA feladat:

Modellek fotózása, képek formázása, szerkesztése
Letölthető segédlet

10.

 

Csomagolás. Élelmiszerek csomagolása.

Szabadfelületek készítése Solid Edge programmal

II/5. CAD modellezési feladat:

A kész testek CAD modelljének megrajzolása

11.

 

Termékismertető készítése

 

II/6. CAD modellezési feladat:

CAD modellek részleteinek kidolgozása. Színtervek készítése számítógéppel.

12.

 

A Rapid prototyping. használata a terméktervezésben

III/1. Összefoglaló feladat:

Féléves beszámoló és jegyzőkönyv készítése. Látványterv készítése fotók, szabadkézi rajzok és számítógépes ábrák felhasználásával.

13.

 

Rapid prototyping gyakorlati alkalmazása

III/2. Összefoglaló feladat:

Beszámoló: ~15-20 nyomtatott oldal mellékletekkel + digitális anyag beadása

14.

 

Fröccsöntött termékek fejlesztése és gyártása

Összefoglaló feladat bemutatása


A modellezési feladatokat a tanszéki Terméktervező laborban kell elvégezi. A CAD modellek otthon is befejezhetők, de a tanszéken is megtekinthető elektronikus formátumban be kell tudni mutatni. A félév elismerésének feltételei közé tartozik a modellek és az azok elkészítéséről írt jegyzőkönyv beadása, mely fotókkal ilusztrálva tartalmazza a feladat megoldásának fázisait, lépéseit, eszközeit és eredményét.

I. modellezési feladat - Papírmodell
Készítse el a gyakorlatvezető által kijelölt egyszerű test papírmodelljének szabásmintáját és állítsa össze a modellt. A feladat megoldásakor törekedni kell arra, hogy a szabásminta egy darabból kivágva készüljön és a kiindulásni A4 vagy A3 méretű rajzlapot a lehető legnagyobb mértékben kitöltse. A papírmodell szabásmintájának megtervezésekor nem szabad megfeledkezni ragasztáshoz szükséges fülekről!
A feladat második részében Solid Edge programmal el kell készíteni a testet lemezalkatrészként úgy, hogy a program generálni tudjon ebből egy terítéket.
A lemezvastagság 1mm, a lekerekítések 0,1mm, a kicsípések 0mm legyenek!

II. modellezési feladat - Agyagmodell
Készítse el egy a gyakorlatvezetővel közösen kijelölt hétköznapi használati tárgy saját designötleteken alapuló részletes 1:1 méretarányú agyagmodelljét! A kiválasztott tárgy egy kezelőszervekkel ellátott, rendeltetésszerűen kézben tartható vagy kézzel irányítható ergonómiailag helyes formatervvel rendelkező eszköz kell legyen.
A feladat részei:
- Formatervötletek szabadkézi vázlatokon való rögzítése. A modellezés csak ennek bemutatása után kezdhető el!
- Agyagmodell elkészítése, csiszolása, felületek és részletek kimunkálkása.
- Legalább két színterv készítése szabadkézi rajzként
- Modell festése a kiválasztott színtervnek megfelelően.
- Színezett Solid Edge CAD modell készítése szabadfelüleletek használatával.
- CAD modell fotóba illesztése
- Látványterv készítése

 

A felkészüléshez használható irodalom

 

[1]

Bardon, A. - Lőrinc, P.: Ábrázoló geometriai példatár. Építészmérnök hallgatóknak. Tankönyvkiadó. Budapest. 1963. 248. old.

 

[2]

Fancsali, J.: Géprajz. Tankönyvkiadó. Budapest. 1991. 260 old.

 

[3]

Giachino, J. W. - Beukemia, H. J.: Engineer-Technical Drafting and Graphics. American Technical Society. Chicago, Illionis. 1962. 778 old.

 

[4]

Paré, E. G.: Engineering Drawing. Henry Holt and Company. New York. 1959. 500 old.

 

[5]

Petrich, G. - Téglássy, F.: Géprajz. Alakrajz. Tankönyvkiadó. Budapest. 1967. 111 old.

 

[6]

Petrich, G: Ábrázoló geometria. I. rész. Tankönyvkiadó. Budapest. 1967. 242  old.

 

[7]

Rising, J. S. - Almfeld, M. W.: Engineering Graphics. WM. C. Brown Book Company, Dubaque, Iowa, 1959. 432 old.

 

[8]

Spence, W. P.: Engineering Graphics. Prentice-Hall. New Jersey. 1984. 770 old.

 

 

 

A tantárgy követelményei és a félévvégi aláírás feltételei

 

A tárgy lezárásának módja: aláírás és gyakorlati jegy

 

A félév elismerésének (az aláírás megszerzésének) feltétele:

            - az előadások és a gyakorlatok rendszeres látogatása, valamint

            - a gyakorlatvezető folyamatos ellenőrzőse mellett készített és határidőre beadott, külön-külön is legalább elégséges feladatok.

 

A feladatok ki- és beadásának időpontját az ütemterv tartalmazza. A feladatok minősítése elégtelen, elégséges, közepes, jó és jeles jegyekkel történik.

 

A határidőre el nem készült  feladatok pótlásának feltétele szorgalmi időszakban az érvényes beadási engedély, a szorgalmi időszakon túl a dékán engedélye.

 

Elégtelen feladatok javítása a szorgalmi időszakban a gyakorlatvezető útmutatása és ellenőrzése mellett engedély nélkül lehetséges.

 

A gyakorlati jegyet a feladatokra adott jegyek számtani középértéke alapján határozzák meg, amit tanszéki bizottság hagy jóvá.

 

 vissza az előző oldalra

vissza az előző oldalra