Az 1867-es osztrák-magyar kiegyezéssel
a magyarországi bánya- és kohóipar s vele a bányász-kohász felsőoktatás
1848/49 után ismét a magyar állam irányítása alá került. Az akadémia felügyeletét
ellátó pénzügyminisztérium mind a megfelelő anyagi eszközök biztosításával,
mind az oktatás átszervezésével lehetővé tette az intézmény korszerűsítését.
Az erdészeti oktatás szakmai felügyeletét a magyar Földművelésügyi Minisztérium
látta el. Az akadémia fél évszázados magyar állami intézménykénti működése
alatt második virágkorát élte. Természetesen, szakmai-tudományos hatóköre
nem közelíthette meg a 18. századi nemzetközi méretet, de az országon
belül, az ország érdekében - a hazai műszaki szaknyelv, szakirodalom és
tudományos élet kialakításával - kifejtett tevékenysége meghatványozódott.
Professzorai és hallgatói vezető szerepet vállaltak a szakmai egyesületek
megteremtésében (Országos Erdészeti Egyesület, Magyar Mérnök- és Építész-
Egylet bányászati-kohászati szakosztálya, Országos Magyar Bányászati és
Kohászati Egyesület), a szakfolyóiratok megalapításában és fönntartásában
(Erdészeti Lapok, Bányászati és Kohászati Lapok stb.), magyar szakkönyvek
megírásában, a hazai ipar átszervezésében és technikai-technológiai korszerűsítésében
stb. |
|
A magyar oktatási nyelv 1868-72
közötti fokozatos bevezetésével egyidejűleg megkezdődik az oktatás gyökeres
átszervezése. Az akadémia szervezetileg teljesen különválik a bányaigazgatóságtól,
s tantestülete által választott igazgató vezetése alá kerül. Az egy évszázad
óta egységes ún. "bányász"-képzés négy szakra -bányászati, fémhohászati,
vaskohászati és gépészeti-építészeti szakra- válik szét. A szakosodással
lehetőség nyílik a négyéves oktatási idő három évre csökkentésére. |
Az erdészoktatás általános erdészeti és
erdőmérnöki szakokra válik, három-, illetve négyéves képzéssel. 1872-ben
bevezetik a kétéves üzemi gyakorlat utáni államvizsgát s a végzettek nem
tanulmányaik folytatásáról szóló végbizonyítványt, hanem szakképzettséget
tanúsító oklevelet, diplomát kapnak. Rendszeressé válnak a hallgatók bel-
és külföldi szakmai tanulmányútjai. A tanszékek száma tizenötre emelkedik:
tizenkét bányász-kohász és három erdész tanszékre. A század végén megkezdődnek
a nagy építési beruházások: 1892-ben az erdészeti, 1900-ban a bányászati
tanulmányi "palotát" adják át.
Az akadémia rövid néhány év alatt a magyar műszaki tudomány alkotóműhelyévé
vált. Oktatói lelkes munkával leküzdik a nyelvi nehézségeket; megteremtik
a magyar bányászati, kohászati és erdészeti szaknyelv alapjait. Sorra
jelentetik meg a szakszótárakat és szakszógyűjteményeket, majd a magyar
nyelven megírt alapvető szakmunkákat. Így jelennek meg Kerpely Antal vaskohászattana,
Herrmann Emil műszaki mechanikai művei, Cséti Ottó bánya- és földméréstana,
Litschauer Lajos bányaműveléstana, Faller Károly fémkohászattana, Sóltz
Vilmos, Farbaky István és Schenek István tanulmányai. Az erdészeti szakirodalom
megteremtésében Wagner Károly, Illés Nándor, Fekete Lajos, Sóltz Gyula,
Sobó ]enő, Szécsi Zsigmond járt élen.
A Magyar Tudományos Akadémia munkájába is bekapcsolódnak az akadémia professzorai:
báró Mednyánszky Dénes főkamaragróf, akadémiai igazgató, Kerpely Antal,
Schenek István és Mágócsy-Dietz Sándor. A nemzetközi tudományos életben
elsősorban Kerpely Antal, Hermann Emil és Schenek István neve fémjelzi
az akadémiát. |
|